torstai 11. joulukuuta 2014

Joulu mielellä - vesi kielellä

Olen päättänyt unohtaa ulkona vyöryvän pimeyden. Helpoiten se unohtuu, kun ei mene sinne. Olen siis viihtynyt sisätiloissa ja reilun viikon verran olen selaillut vanhoja ja vähän uudempiakin joululehtiä. Nämä ovat edullisia ruokamatkoja, vaikka suuntautuvatkin näin joulun alla lähinnä oman maan kolkkiin. Tekisinkö tänä vuonna porkkanalaatikkoa tällä vai tällä reseptillä? Mikä on tämän joulun uusi tulokas alkuruokapöytään? Entäpä jälkiruoka? Nämä ovat suuria kysymyksiä. Toinen toistaan kiehtovammat herkut vain odottavat poimijaansa. Huokaisen ja puraisen palasen näkkileipää.

Suuri ruokashow alkaa vasta juuri ennen joulua. Olen listaihminen ja minulla on tallella monien vuosien joulumenut ja työlistat, joiden avulla organisoin ruuanlaiton. Joka vuosi se toimii. Voin siis allekirjoittaa vanhan sanonnan "hyvin suunniteltu on puoliksi tehty".
En tee joululaatikoitakaan etukäteen pakastimeen, koska parhaat maut tulevat juuri tehdyistä laatikoista. Saa olla eri mieltä.




Sen verran annan sentään periksi, että piparkakkuja voi tehdä etukäteen. Ison piparkakkutalon teon kiersin tänä vuonna ovelasti satsaamalla seiniin. Nimittäin etuseiniin. Mennäänpä 2014 sellaisella periaatteella, että julkisivu ratkaisee.


Laitanpa nyt kuvan tästä vähän isommastakin "talosta", vaikka tällä ei taideta piparikisoissa sijoittua pistesijoille mitalisijoista puhumattakaan. Ideakeittiön kuvagalleriassa olen nähnyt ihan oikeita piparitaloja. Neljä seinää! Ja katto!
Ainut nerokas juttu "talossani" on se, että sain ujutettua nuo helmirakeet tuohon kattoon. Niitä ei juuri muuhun voi käyttää, kun ovat aivan järkyttävän kovia.



Joulun odotusta itse kullekin. Palaan lehtieni pariin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti