perjantai 28. helmikuuta 2014

Lomaterapiaa









Loman hyviä puolia on se, että voi tehdä. Tai jättää tekemättä. Suunnitteleminenkin on tärkeää. Tässä terapiablogiosuuteni.



tiistai 25. helmikuuta 2014

Meinasin hiihtää

Lauantaiaamu ja ulkona uskomaton näky. Yöllä oli satanut viitisen senttiä valkoistakin valkoisempaa lunta ja lisää putoili harmaalta taivaalta hiljakseen. Vihdoinkin hiihtämään! No, näin jälkikäteen voin kuvitella, että se todellakin oli ensimmäinen ajatukseni. Vannon, että kyllä se ihan oikeasti mielessä käväisi. Hiihtoloman syy, ehkäpä. 
Keli ehti lämmitä hitaan aamiaisen aikana jo niin paljon, että ulos ehdittyäni lumesta oli enää häivähdys jäljellä. Se hiihtämisestä.

Viikonlopun jälkeen päivät ovat olleet kovin keväisiä, vaikkakin harmaita. Järveltä tuulee, ja koivut pudottelevat kilvan kuivia oksia.

Meinasin ottaa valokuvia. Vaikkapa linnuista tai kivoista oravista. Tuulta uhmaten nappasin kamerani, pistin kumisaappaat jalkaan ja kiertelin pitkin tonttia. Ulkona ei liikkunut muita otuksia kuin metsurin näköinen mies. Kuvasin sitten jäätä. Sepä onkin helppo kohde, joka pysyy hyvin paikallaan.


Ja iltasella lisää jäätä.





maanantai 17. helmikuuta 2014

Herbs, herbs, herbs!

Suomeksi siis eläköön, eläköön, eläköön! 
Sanokoon kalenteri mitä haluaa, mutta minulla on kevät. Viikonloppuna pääsimme pitkästä aikaa mökille ja olipa se leppoisan mukavaa. Tupa saatiin nopeasti lämpimäksi ja sohvalla oli mukava köllötellä kisoja katsellen. Ja ne rantasaunan löylyt! 

Pientä huolta kannan kasvien talvehtimisesta. Lumipeite on niin kovin ohut. Jänikset eivät ainakaan vielä olleet tehneet tuhojaan. Yhtenä talvena ne kun nälissään napostelivat punaherukkapuskatkin.

Iltalukemisena minulla on yrttikirjallisuutta. Mitähän sitä tänä kesänä kasvattaisi?

 


sunnuntai 19. tammikuuta 2014

Alelöytöjä ja vähän muutakin

Alennusmyynnit ovat jääneet tänä talvena aika vähiin, vaikka muutamia oikeitakin tarpeita olisi. Kunnon saappaiden etsimisen sijaan olen hortoillut päämäärättömästi enemmänkin sisustusosastoilla. Tammikuussa onnistun suuntaamaan ajatuksiani vahvasti kohti kevättä, vaikka ulkona paukkuu pakkanen. Joskus ollaan tammikuussakin mökkeilty, mutta näin kovilla pakkasilla reissu on jätettävä väliin. Kyllä tuvan lämpimäksi saisi, mutta jos oikein hiljaa kuuntelisi, niin voisi kuulla, miten sähkömittari raksuttaa ja samalla voisi heitellä seteleitä takkatuleen. Siispä mökistä vain unelmoidaan tällä hetkellä.

Aleostoksissani näkyy kevätkaipuuta. Yrttilaatikko vihertää. Ei vielä, mutta kohta...












Vaaleanpunainen sydänvati halusi mukaani. Ystävänpäivänä siihen voisi laittaa jotain pientä ja makeaa.




Viikonlopun pakkanen on vaatinut kunnon ruokaa. Salaatteja silputaan sitten, kun kelit lauhtuvat. Tein oman versioni paimenen paistoksesta ja hyvin kävi kaupaksi.


Paimentytön paistos


2 sipulia
3 valkosipulin kynttä
2 porkkanaa
100g herkkusieniä
400g karitsan jauhelihaa
n. 4 dl lihalientä (kuutiosta)
1 prk tomaattipyreetä (pieni)
100g ruohosipulituorejuustoa
(suolaa)
rouhittua mustapippuria
loraus punaviiniä

Pinnalle perunamuusia


Lauantaina risoton ja lohen jälkeen maistui Suklaamisu. Ohjeen löysin KevytKokki-lehdestä ja puolitin sen.

Suklaamisu kahdelle

4 savoiardi-keksiä
vajaa desi vahvaa kahvia (tein espressoa)
n. 30g tummaa suklaata
vajaa desi vaniljavispiä
n. 50g maustamatonta tuorejuustoa
1 appelsiinin kuori raastettuna

Pinnalle olisi voinut ripotella kaakaojauhetta, mutta se unohtui.




sunnuntai 12. tammikuuta 2014

Tammikuun avaus

Joulu ja uusi vuosi ovat onnistuneesti hoidettu. Sukulaisia, hyvää ruokaa, reissussa täysihoidolla... Kaiken lomailun ja matkailun jälkeen viime viikko oli varsin askeettinen myös ruuan suhteen, joten viikonloppuun jaksoi satsata ihan uudella innolla. 
Perjantaina sain kukkia ihan vain pienellä vihjailulla.



Viikonloppuna testailin paria ohjetta kirjasta
Hot - chiliä ja muita mauste-elämyksiä. (Marianne Kiskola ja Sanna Miettunen)
Gingerin muffinit olivat maistuvia! Tähtianiksen maku miellytti. Normaalisti sujauttelen muffinit silikonisiin vuokiin, mutta nyt käytin paperisia melko ohuita vuokia. Virhe. Leivonnaiset levisivät jonkin verran ja kaiken lisäksi tarttuivat vuokiin kiinni. Maku ei onneksi tästä kärsinyt. Tein puolikkaan annoksen ja siitä tuli 15 muffinia.
Pinnalle laitoin hieman suklaa-pippurituorejuustokuorrutetta. Pippurisuus sopi leivonnaisiin oikein hyvin.




Gingerin muffinit

4dl vehnäjauhoja (riisijauhoja)
1½dl raakaruokosokeria
3tl leivinjauhetta
1tl soodaa
0,25 tl suolaa
50g raastetettua tummaa suklaata
½dl raastettua tuoretta inkivääriä
1kpl rouhittua tähtianista
1 kananmuna
3dl maitoa (riisimaitoa)
2rkl voisulaa (margariini)

Sekoita kuivat aineet. Raasta suklaa joukkoon.
Sekoita toisessa astiassa muna, maito, voisula ja inkivääriraaste. Vatkaa hetki.
Yhdistä seokset.
Jaa vuokiin. Paista 175 asteessa 15-20 min.